سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش تصویری ثبت برند

آموزش ثبت برند :


در این مقاله قصد داریم تا آموزش ثبت برند به صورت اینترنتی را برای شما عزیزان ارائه دهیم. به این صورت که مرحله به مرحله نحوه ثبت اظهارنامه برند را به صورت تصویری به شما آموزش خواهیم داد.

حق استفاده انحصاری از علامت تجاری فقط به کسی تعلق می گیرد که آن را به ثبت رسانده است  . ثبت علامت تجاری که در ایران با ثبت برند شناخته می شود کاملا اختیاری است مگر در مواردی که قانون ثبت آن را الزامی دانسته باشد .

به عنوان مثال ، برای جلوگیری از تقلب و تقلید و تسهیل نظارت در ساخت کالاهایی که برای مصرف مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود، نصب و ثبت اجباری علامت صنعتی بر روی تمام اجناس دارویی و خوراکی و آرایشی الزامی است.


ثبت برند به صورت اینترنتی :


از آنجا که افراد بی شماری هنگام ثبت برند به مشکل برخورد میکنند لذا بر آن شدیم تا به صورت تصویری به آموزش ثبت برند بپردازیم.

برای ثبت برند به صورت اینترنتی کافی است وارد سامانه مالکیت معنوی شوید. این سامانه برای ثبت علامت تجاری یا همان ثبت برند در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب شما می توانید بدون مراجعه حضوری به اداره ثبت علائم تجاری ،اظهارنامه خود را ثبت و پیگیری نمایید.

به همین دلیل بنا داریم تا به شما آموزش ثبت برند را به صورت تصویری و مرحله به مرحله ارائه دهیم.


نکات بسیار مهم در آموزش ثبت برند :


پیش از اینکه به آموزش ثبت برند بپردازیم بایستی یک سری نکات مهم را به شما ارائه دهیم.

  1. بهتر است در هنگام ثبت نام از مرورگر Mozilla Firefox نسخه 16 به بالا استفاده نمایید.
  2. بررسی اظهارنامه ها صرفا بر اساس اولویت زمان ثبت آنها در سامانه می باشد.  لذا حضور متقاضیان محترم در اداره تاثیری در فرآیند انجام کار ندارد.
  3. پاسخ اداره صرفا از طرق بخش پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل مشاهده است.
  4. تمامی مکاتبات در خصوص اظهارنامه صرفا از طریق همین سامانه بخش ثبت انواع درخواست ( رفع نقص، پرداخت حق الثبت ، تمدید برند ، انتقال مالکیت علامت تجاری و …)  امکان پذیر است.
  5. تمامی هزینه ها برای اظهارنامه با مالک ایرانی صرفا از طریق همین سامانه (در انتهای فرآیند ثبت اظهارنامه و یا ثبت فرآیند انواع درخواست( رفع نقص، پرداخت حق الثبت ، تمدید، انتقال و ..) ) قابل پرداخت است . لذا امکان ثبت درخواستهایی که هزینه مربوطه در بانک پرداخت شده باشد وجود ندارد.
  6. بر اساس مفاد تعهدی که در شروع فرآیند ثبت اظهارنامه تعهد می نمایید، سیستم به صورت اتوماتیک موارد قانونی را لحاظ نموده و حسب مورد نسبت به صدور ابلاغیه عمل می نماید.

نتایج بررسی اظهارنامه ثبت برند :


نتایج حاصل از بررسی اظهارنامه یکی از موارد زیر خواهد بود:

ابلاغیه رفع نقص :

حالتی است که در آن در مدارک ارسالی و یا تنظیم محتوای اظهارنامه نقصی وجود داشته باشد.

ابلاغیه رد اظهارنامه:

حالتی است که در عنوان و یا تصویر علامت الزامات قانونی رعایت نشده باشد ، یا اینکه پس از بررسی مشابه و یا عین علامت درخواستی برای کالاهای مورد نظر شما ، قبلا به نام شخص دیگری ثبت شده باشد.

ابلاغیه رد مشروط اظهارنامه:

حالتی است که بخشی از کالاها و یا خدمات به دلیل بند فوق قابل ثبت نمی باشد.

آگهی نوبت اول (آگهی تقاضای ثبت)

مرحله  است که اداره به دلیل رعایت الزامات قانونی و عدم وجود مشابه و یا عین علامت درخواستی شما تصمیم به ثبت علامت می گیرد.که بازه زمانی 31 روزه از زمان چاپ روزنامه جهت اعتراض به نام یا تصویر یا خدمات و کالاهای انتخاب شده در نظر گرفته می شود.

حق الثبت:

بعد ازسپری شدن بازه 31 روزه که در بند فوق ذکر شد اداره ثبت علامت هزینه را به عنوان حق الثبت جهت صدور شماره ثبت باتوجه به نوع علامت و طبقات در خواستی تعیین می نماید که از طریق سامانه اداره مرکز مالکیت معنوی قابل پرداخت می باشد.

آگهی نوبت دوم (آگهی رسمی):

پس از صدور شماره ثبت اداره مرکز مالکیت معنوی برای صدور سند گواهی علامت تجاری  اقدام به ارسال پیش نویس آگهی رسمی علامت تجاری به روزنامه رسمی جمهوری اسلامی می نماید که بعد از تایید آن باید هزینه در نظر گرفته شده پرداخت گردد که بعد از پرداخت آگهی رسمی علامت تجاری چاپ می گردد. که با تسلیم این آگهی به اداره مرکز مالکیت معنوی سند گواهی علامت تجاری با اعتبار 10ساله را دریافت می نمایید.

مراحل آموزش ثبت برند :


مرحله اول : ورود به پورتال:

ابتدا باید وارد پورتال اداره کل مالکیت صنعتی به آدرس اینترنتی iripo.ssaa.ir شوید. همانند آنچه در تصویر زیر مشاهده می کنید بر روی گزینه ورود/ثبت نام متقاضی جدید کلیک نمایید.

مرکز مالکیت معنوی

مرحله دوم : ورود اعضا:


برای ورود به کارتابل خود نام کاربری و رمز عبور و کد امنیتی را در قسمتهای مشخص شده وارد نمایید. سپس دکمه ورود به سامانه را کلیک نمایید .

آموزش ثبت برند

سپس بر روی ثبت اظهارنامه علامت تجاری کلیک نمایید.

آموزش ثبت برند

مرحله سوم : تعهد نامه:


قبول این تعهد نامه به منزله رعایت موارد قانونی می باشد. از آنجایی که سیستم این موارد را بصورت اتوماتیک رعایت می نماید امکان تغییر تصمیم اتخاذ شده ، وجود ندارد.

لذا موکدا تاکید می گردد، پس از ثبت اظهارنامه موارد قانونی را رعایت نمایید.

با کلیک بر روی گزینه « مرحله بعدی » صفحه بعد نمایش داده می شود ،در غیر اینصورت ،صفحه اصلی پورتال نمایش داده خواهد شد.

آموزش ثبت برند

مرحله چهارم : انتخاب نوع اظهارنامه:


ثبت و یا تغییر علامت تجاری ثبت شده به یکی از چهار روش زیر امکان پذیر است.

آموزش ثبت برند

می خواهم یک اظهارنامه جدید ثبت کنم:

زمانی باید از این گزینه استفاده نمایید که قصد ثبت یک علامت جدید را دارید.

می خواهم یک اظهارنامه ضمن اعتراض ثبت کنم:

زمانی از این گزینه باید استفاده نمایید که شما در روزنامه رسمی ،آگهی تقاضای ثبت علامتی را مشاهده نموده اید و اعتقاد دارید ، این علامت با توجه به کالاها و خدمات آن ، بسیار ، مشابه علامت شماست ، و شما مجوز آن کالا ها وخدمات و یا بخشی از کالاها و خدمات را دارید.

لذا لازم است اظهارنامه ای با همان مشخصات تنظیم و در مراحل ثبت اظهارنامه متن اعتراض خود را تایپ نمایید.

بدیهی است مطابق با قانون ، صرفا از زمان انتشار آن آگهی تا 30روز بعد حق اعتراض دارید (روز انتشار آگهی نیز جزو 30 روز می باشد).

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله « اعتراض به ثبت برند » مراجعه نمایید.


مرحله پنجم آموزش ثبت برند : مراحل ثبت اظهارنامه  :


در این مرحله بایستی اطلاعات اظهارنامه و علامت تجاری را به طور کامل و مفصل وارد سامانه نماییم. پس از تکمیل مرحله قبل ، مرحله ورود اطلاعات علامت تجاری باز می شود. در این بخش ابتدا باید به توصیف علامت پرداخته شود.

برای توصیف علامت بایستی نکاتی را رعایت نماییم که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت :


توصیف علامت:


در این فرم علامت مورد نظر خود را، از لحاظ عنوان، ترجمه(معنی کلمه )، شکل ظاهری و همچنین آوا نویسی توصیف نمایید .

این فرم شامل بخش های مختلفی از قبیل : عنوان علامت، آوانویسی به لاتین، آوا نویسی به فارسی، توصیف علامت، حروف مشخص، ترجمه، رنگهای درخواستی، رشته فعالیت، سه بعدی بودن و درخواست نشان جمعی است که توضیح هر یک از بخش ها با کلیک بر روی عنوان آن بخش نمایش داده می شود.

عنوان علامت: هر علامت به سه حالت ذیل می تواند باشد که منظور از عنوان علامت کلمه یا تمام کلماتی  است که در علامت به کار رفته است. بدیهی است که اگر در علامت کلمه ای وجود نداشته باشد آن علامت فقط تصویر می باشد.

  1.  علامت فقط تصویر است
  2. علامت شامل کلمه یا حرف و تصویر است.
  3. علامت شامل کلمه یا حرف و تصویر است.

 آوانویسی به لاتین:


به عنوان مثال اگر عنوان علامت مورد نظر شما (جرجم) می باشد باید در این قسمت (JOR JAM ) یا (JER JAM) یا (JAR JAM) و یا هر آوا دیگری که مد نظر شماست وارد شود.


توصیف علامت:


در این بخش شکل ظاهری علامت خود را شرح دهید.( از چه اجزایی و به چه صورت تشکیل شده است).شرح تفصیلی آن در بخش توصیف علامت چیست(در همین راهنما) بیان شده است.


علامت،حروف مشخص:


منظور حروف یا حروفی هستند که در علامت بصورت فانتزی نوشته شده اند ، به عنوان مثال در علامت زیر حرف “م” بصورت فانتزی نوشته شده است لذا لازم است در این بخش حرف (م) نوشته شود.

آموزش ثبت برند

عنوان علامت ترجمه:


در این بخش اگر علامت مورد نظر شما شامل کلمه یا کلماتی می باشد (چه فارسی ، چه لاتین) باید معنی آنرا بنویسید در غیر اینصورت گزینه “ندارد” را انتخاب نمایید.

در صورتی که ترجمه دارد، لازم است در ضمائم ، تصویر صفحه کتاب یا سایتی که ترجمه کلمه یا کلمات مورد نظر شما در آن قابل رویت است را با عنوان “مستند معنی کلمه ” الصاق نمایید.


رنگهای استفاده شده در علامت:


در این قسمت، تمام رنگهایی که در علامت درخواستی شما)علامتی که برای اداره ارسال می نمایید) مورد استفاده قرار گرفته است را ذکر نمایید. در صورتیکه علامت درخواستی سیاه و سفید میباشد، در این قسمت کلمات سیاه و سفید قید گردد.

سه بعدی بودن :اگر علامت شما سه بعدی می باشد (دارای حجم است) گزینه بله را انتخاب نمایید.


درخواست علامت جمعی:


درصورتیکه علامت مورد نظر شرایط علامت جمعی را داشته باشد، ضمن انتخاب گزینه (بلی)، ارسال مدارک مثبته و مجوزهای مورد نیاز نیز در بخش ضمائم الزامی است.

علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد.

به عبارت دیگر علامتی است که برای تمیز و تشخیص کالا و خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی اختیار می شود و محدود به اعضای مشخصی است که اعضا باید تحت نظارت مالک علامت جمعی از آن استفاده نماید .

به عنوان نمونه علامت ارگانیک زمانی قابلیت استفاده روی کالا یا کالاهایی که جنبه ارگانیک دارد قابل استفاده می باشد که شخصی با ارائه ضوابط و شرایط استفاده از آن و همچنین گواهی مقام صلاحیت دار کشور پس از ثبت در اداره ثبت علائم تجاری نسبت به آن مالکیت یافته و اعضای مشخص می تواند از آن استفاده نماید.

 

ادامه مطلب در مقاله آموزش تصویری ثبت برند